Hoe zorg je dat medewerkers meedoen met het stoppen-met-rokenaanbod?

Zodra uw organisatie een mooi stoppen-met-rokenaanbod voor medewerkers heeft, is het belangrijk om dit te promoten binnen de organisatie. Een actieve, persoonlijke manier van communiceren is cruciaal om ervoor te zorgen dat alle medewerkers op de hoogte zijn van het stoppen-met-rokenaanbod, en om medewerkers te enthousiasmeren om zich hiervoor aan te melden. In de korte video’s op deze pagina leert u hoe u op een persoonlijke manier met uw medewerkers communiceert over stoppen met roken, zodat uw stoppen-met-rokenaanbod een succes wordt!

Liever het hele webinar terugkijken? Klik dan hier.

 

 

Factsheet
In deze factsheet zetten we de belangrijkste punten over persoonlijke communicatie op een rij. Ook vindt u hier voorbeeldzinnen die u kunt gebruiken als u met medewerkers in gesprek gaat. Tip: print de factsheet uit zodat u de voorbeeldzinnen bij de hand heeft, en deel de factsheet met uw collega-leidinggevenden.
Powerpoint slides webinar
Klik op de afbeelding om de slides van Powerpoint presentatie van het webinar te downloaden.
Korte versie webinar: Hoe zorg je dat medewerkers meedoen met het stoppen-met-rokenaanbod?

Deze video bevat de ingekorte versie van het webinar: "Hoe zorg je dat medewerkers meedoen met het stoppen-met-rokenaanbod? Alle belangrijke informatie komt in 25 minuten aan bod!

Rollenspel ‘in gesprek over stoppen met roken’: teamleider Charlotte laat zien hoe het niet en vooral ook hoe het wél moet!

Teamleider Charlotte wil haar rokende collega Johan graag attenderen op het stoppen-met-rokenaanbod, want de organisatie wordt binnenkort rookvrij. De eerste keer dat Charlotte Johan aanspreekt gaat het helemaal mis! Maar als Charlotte haar manier van communiceren aanpast heeft dat een heel ander effect op Johan. Bekijk hier de video met acteurs Sanneke Bos (als teamleider Charlotte) en Rogier Schippers (als rokende werknemer Johan).

Stoppen met roken op de werkplek

Roken is de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak in Nederland. Door als werkgever te zorgen voor een stoppen-met-rokenaanbod op de werkplek maakt u het voor uw werknemers gemakkelijker om succesvol te stoppen. Dit leidt tot gezondere medewerkers die ook productiever zijn: een duidelijke win-win situatie. In Nederland wordt het meeste gerookt onder personen met een lagere sociaaleconomische positie. Daarnaast hebben zij door omstandigheden vaak meer moeite om te stoppen met roken. Als werkgever is het daarom belangrijk om uw medewerkers bij het stoppen te ondersteunen. Om medewerkers te bereiken kunt u het beste een proactieve en persoonlijke aanpak toepassen. Zorg dat u alle drempels wegneemt die een medewerker kunnen tegenhouden om de stoppoging aan te gaan. Bied uw werknemers professionele ondersteuning door een stopcoach, bijvoorbeeld via een groepstraining. Door een groepstraining aan te bieden faciliteert u sociale steun van collega’s. Tot slot kan een financiële beloning een extra steuntje in de rug zijn bij het stoppen met roken. Bekijk hier de presentatie van Prof. Dr. Gera Nagelhout.

De voordelen van persoonlijke communicatie

Deze video gaat over de voordelen van een actieve, persoonlijke benadering en communicatie tijdens werktijd.
Een casestudy: In de bestaande zorginstelling X is de wens ontstaan om in januari 2022 een rookvrije organisatie te zijn. Op het moment dat de plannen worden gemaakt zijn er 3000 medewerkers, waarvan er 600 roken. De organisatie wil medewerkers een handreiking doen door een stoppen-met-rokentraining aan te bieden. Uiteindelijk meldden 8 van de 600 rokende medewerkers zich aan. Dat valt tegen!
Zorginstelling X bleek achteraf te veel hebben ingezet op passieve communicatiemethoden (bv. online en zonder actieve benadering door leidinggevenden). Dit paste niet goed bij de organisatie: het overgrote deel van de medewerkers verzorgt cliënten en is niet gewend online te werken.
Wat had zorginstelling X anders kunnen doen? Deze vraag werd gesteld aan een panel van werkgevers en werknemers. De conclusie is dat meer moet worden ingezet op een actieve en persoonlijke benadering om mensen over de streep te trekken, door: 1) ook offlinekanalen te gebruiken; 2) leidinggevenden een actieve rol te geven; 3) medewerkers persoonlijk te benaderen; 4) een informatiebijeenkomst tijdens werktijd te organiseren; 5) collega’s aan te sporen elkaar te stimuleren, 6) een cadeaubon of extra verlof te bieden voor stopsucces.

De succesvolle strategie van Pantar

Bij sociaal ontwikkelbedrijf Pantar in regio Groot-Amsterdam (circa 3000 medewerkers) zijn al vele stoppen-met-rokentrainingen succesvol afgerond. Teamleider Bastiaan de Schipper vertelt over zijn succesvolle aanpak voor het enthousiasmeren van medewerkers:
“Wij zijn er zelf door schade en schande achter gekomen dat een passieve manier van communiceren bijna niet werkt. We zijn daarom met teamleiders aan de slag gegaan die medewerkers actief gingen aanspreken. Ga met je medewerker aan tafel zitten en bespreek waar je ze mee kunt helpen. Het belang van medewerkers actief benaderen is dat je een band krijgt met een medewerker en dat deze het gevoel krijgt er niet alleen voor te staan. De truc is mensen niet één keer te vragen: ‘Doe je mee met de stoppen-met-rokentraining?’, maar mensen een paar keer tegen te komen en het gewoon eens erover te hebben. Dat je blijft monitoren hoe het ermee gaat. Dan ontstaat er een soort band tussen teamleider en medewerker waarin je samen met het stoppen-met-rokentraject bezig bent.”

Effectief communiceren over (stoppen met) roken

Effectief communiceren over (stoppen met) roken

In de video vertelt Marieke Helmus, verlavingsarts KNMG n.p. en werkzaam bij Pharos, hoe je een gesprek houdt met medewerkers over stoppen met roken. Zij wordt hierbij geholpen door acteur Rogier Schippers, die laat zien hoe je dit als leidinggevende in de praktijk brengt.  

Hoe houd je een gesprek over roken? Een stappenplan met voorbeelden

  1. Ga met een open houding het gesprek aan, ben nieuwsgierig en naar de ander.
  2. Vraag toestemming om het over roken te mogen hebben. Als iemand het er niet over wil hebben, vraag of je er op een ander moment op terug mag komen en zo nee dan is dat prima.

“Ik zou het graag eens met je hebben over roken, vind je dat goed?”

“Kan je aangeven wat de reden is dat je het er niet over wilt hebben?"

“Mag ik er op een ander moment op terugkomen?”

  1. Onderzoek met de ander wat roken hem of haar oplevert, en wat het stoppen zou kunnen opleveren.

‘Kan je mij vertellen wat de reden is dat je rookt?"

"Wat brengt het roken?”

“Heb je weleens nagedacht over stoppen met roken?”

“Wat betekent het voor jou dat er straks niet meer gerookt mag worden op het werk?”

  1. Vraag of iemand behoefte heeft aan ondersteuning en wat voor ondersteuning

“Wat maakt het moeilijk voor je om de stap te nemen om te stoppen?”

“Heb je weleens nagedacht over wie je zou kunnen steunen?”

“Zou je het fijn vinden om goede hulp te krijgen bij het stoppen?”

  1. Laat de route naar hulp zien en maak deze gemakkelijk. Geef bijvoorbeeld een folder mee.

“Weet je wat voor soort hulp er is? En wat goed kan werken?”

“Mag ik je deze folder met meer informatie meegeven?"

  1. Vraag of je er op terug mag komen (en doe dat vervolgens ook).

"Mag ik er volgende week nog eens op terugkomen? Het is helemaal prima als je er niets mee wilt, maar we willen alle collega’s de kans geven om met gratis goede hulp steun te krijgen bij het stoppen.”